Zavede EU nucený dohled nad Polskem?

Eurokomisař
Günther Oettinger, prohlásil, že Evropská komise vyvolá 13. ledna v reakci
na schválení sporného zákona o veřejnoprávních médiích polským Sejmem proti
Polsku mimořádnou proceduru pro porušení základních hodnot EU. Polsko také
kritizuje za postup nové vlády vůči Ústavnímu soudu

Tzv. mechanismus
právního státu, který se EK chystá poprvé použít, byl přijat v březnu
2014. Umožňuje, aby EU uvalila na zemi, která porušuje některé základní principy
právního státu nebo hodnoty unie, tzv. nucený dohled.

Nový mechanismus
navazuje na některé již existující mechanismy, zejména na čl. 7 smlouvy o
Evropské unii a na tzv. řízení pro porušení práva, které už EK v minulosti
použila ve snaze vynutit si od jednotlivých států dodržování evropských smluv.
Zatímco v minulosti si ale EK mohla vynutit dodržování evropského práva
členskou zemí v poslední instanci tak, že spor putoval před Soudní dvůr
EU, který rozhodl o (většinou finančních) sankcích, nový mechanismus právního
státu dává větší pravomoci přímo EK a Evropské radě.

Umožňuje EK, aby
nejprve se zemí, která se podle ní chystá porušit nebo již porušuje principy
právního státu, vstoupila do tzv. dialogu. V rámci této procedury EK
připraví hodnotící zprávu, přičemž může vyžadovat expertní stanoviska od celé
řady dalších evropských institucí. Pokud se nepodaří najít řešení, aktivuje se
čl, 7, podle něhož je možné přistoupit ke dvěma typům akce.

V obou
případech EK předá případ Evropské radě, která může uplatnit buď tzv.
preventivní mechanismus anebo tzv. sankční mechanismus. Preventivní mechanismus
se má použít především k tomu, aby bylo zabráněno vážnému porušení
principů právního státu, na což je v případě Polska, kde se podle
Oettingera útok na právní stát už odehrál, zřejmě už pozdě.

EK by tedy
v případě neúspěchu svého „dialogu“ s Polskem, musela přímo navrhnout
aktivaci sankčního mechanismu, který spočívá v tom, že potrestané zemi
jsou Evropskou radou odňata některá hlasovací, jakož i některá další práva
vyplývající ze smluv EU.

Hrozba EK vůči
Polsku naráží na skutečnost, že sankce v podobě omezení práv členské země
by musely být schváleny všemi ostatními členy Evropské rady, a to se nejeví
jako reálné. Na druhou stranu už samotná aktivace mechanismu právního státu a s tím
spojená hrozba nuceného dohledu by byla pro zemi, jako je Polsko, politicky
velmi nepříjemná.

Jak už to
v EU chodí, celá aféra není prosta jisté absurdnosti. Nový mechanismus byl
totiž schválen zejména v reakci na počínání maďarské vlády. Ta nakonec
EK  v několika bodech sama
ustoupila, ale situace v Maďarsku není ani dnes o moc lepší než v Polsku
po nástupu nové vlády. Polsko má smůlu, že je právě ono nyní terčem mediální
pozornosti, navíc je to velká země, takže „pokusným králíkem“ pro otestování
nového mechanismu právního státu se stane zřejmě ono.

Právo, 8.1.2016 

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..