Proč zakázat pozměňovací návrhy poslanců

Systémových změn, které by mohly pomoci české
politice je mnoho, ale jedna je v prostředí poměrně rozšířené korupce a
netransparentního „lobbování“ u nás zásadní. Pokud by se podařilo změnit
jednací řád Poslanecké sněmovny tak, aby jednotliví poslanci nemohli předkládat
pozměňovací návrhy k projednávaným zákonům, zmizely by nejrůznější pokusy
propašovat do projednávaných zákonů účelové změny–zejména pak ty, které se
zdají být činěny na objednávku zákulisních zájmů.

Jinými slovy: pozměňovací návrhy jsou často
buď pokusem sabotovat celý projednávaný zákon nebo ho měnit podle přání
nejrůznějších lobbistických skupin. Při často velkém množství pozměňovacích
návrhů k zákonům přinášejícím zásadnější změny, je přitom dost složité při
hlasování PS o těchto návrzích uhlídat, aby schválený zákon nebyl účelovými
pozměňovacími návrhy devalvován, anebo aby nevznikl, jak se občas říká, úplný
paskvil. Zrušení pozměňovacích návrhů z rukou jednotlivých poslanců by
také zrychlilo legislativní proces.

Nová úprava by se mohla inspirovat třeba tou
německou, nebo dalšími, které se v Evropě používají. Je přitom na výběr
z celé škály postupů—od velmi striktních až po kompromisní.

Přísný postup by spočíval v tom, že o
daném zákonu se hlasuje v podobě, který předložila vláda. Mohlo by být
samozřejmě zachováno právo legislativní iniciativy pro početně definovanou
skupinu poslanců, Senátorů nebo třeba pro krajská zastupitelstva. Ale o
návrzích zákonů by se hlasovalo v podobě, v níž byly předloženy.

Kompromisní postup by připouštěl pozměňovací
návrhy, ale buď pouze takové, které jsou schváleny celými poslaneckými kluby,
nebo takové, které jsou předloženy definovaným počtem poslanců napříč
politickým spektrem, nikoliv jednotlivci. O takových pozměňovacích návrzích by
se hlasovalo přímo v plénu tak, jako se to nyní děje v případě návrhů
individuálních poslanců.

V přísnější verzi by takové návrhy mohl
odmítnout už navrhovatel. Pokud by je se tak stalo, mohlo by se o zákonu
hlasovat pouze v původně předložené podobě.

Poslanci budou samozřejmě namítat, že jejich
pozměňovací návrhy zákon často vylepší, jenže způsob, jakým se to děje, je
chaotický a je přímo pozvánkou pro korupční tlaky. Navíc, pokud by kupříkladu
vláda předložila potřebný zákon, který by nicméně evidentně šlo vylepšit, nic
nebrání tomu, aby PS po rozpravě vládě zákon vrátila s doporučeními
k přepracování nebo doplnění.

Deník Referendum, 7.8.2017

<!–
/* Font Definitions */
@font-face
{font-family:“MS 明朝“;
panose-1:0 0 0 0 0 0 0 0 0 0;
mso-font-charset:128;
mso-generic-font-family:roman;
mso-font-format:other;
mso-font-pitch:fixed;
mso-font-signature:1 134676480 16 0 131072 0;}
@font-face
{font-family:“MS 明朝“;
panose-1:0 0 0 0 0 0 0 0 0 0;
mso-font-charset:128;
mso-generic-font-family:roman;
mso-font-format:other;
mso-font-pitch:fixed;
mso-font-signature:1 134676480 16 0 131072 0;}
/* Style Definitions */
p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
{mso-style-unhide:no;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:““;
margin:0cm;
margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:14.0pt;
font-family:“Times New Roman“;
mso-fareast-font-family:“MS 明朝“;
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-bidi-font-family:“Times New Roman“;
mso-ansi-language:CS;}
.MsoChpDefault
{mso-style-type:export-only;
mso-default-props:yes;
font-size:14.0pt;
mso-ansi-font-size:14.0pt;
mso-bidi-font-size:14.0pt;
mso-fareast-font-family:“MS 明朝“;
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;}
@page WordSection1
{size:612.0pt 792.0pt;
margin:72.0pt 90.0pt 72.0pt 90.0pt;
mso-header-margin:36.0pt;
mso-footer-margin:36.0pt;
mso-paper-source:0;}
div.WordSection1
{page:WordSection1;}
–>

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..