<!–
/* Font Definitions */
@font-face
{font-family:“MS 明朝“;
panose-1:0 0 0 0 0 0 0 0 0 0;
mso-font-charset:128;
mso-generic-font-family:roman;
mso-font-format:other;
mso-font-pitch:fixed;
mso-font-signature:1 134676480 16 0 131072 0;}
@font-face
{font-family:“MS 明朝“;
panose-1:0 0 0 0 0 0 0 0 0 0;
mso-font-charset:128;
mso-generic-font-family:roman;
mso-font-format:other;
mso-font-pitch:fixed;
mso-font-signature:1 134676480 16 0 131072 0;}
/* Style Definitions */
p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
{mso-style-unhide:no;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:““;
margin:0cm;
margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:14.0pt;
font-family:“Times New Roman“;
mso-fareast-font-family:“MS 明朝“;
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-bidi-font-family:“Times New Roman“;
mso-ansi-language:CS;}
.MsoChpDefault
{mso-style-type:export-only;
mso-default-props:yes;
font-size:14.0pt;
mso-ansi-font-size:14.0pt;
mso-bidi-font-size:14.0pt;
mso-fareast-font-family:“MS 明朝“;
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;}
@page WordSection1
{size:612.0pt 792.0pt;
margin:72.0pt 90.0pt 72.0pt 90.0pt;
mso-header-margin:36.0pt;
mso-footer-margin:36.0pt;
mso-paper-source:0;}
div.WordSection1
{page:WordSection1;}
–>
Andrej Babiš má neklidného ducha. Ohromuje nás
stále dalšími politickými inovacemi. Tou poslední je „přítel na telefonu“.
V kdysi populární televizní show „Chcete být
milionářem?“ mohl soutěžící v případě, že neznal odpověď na otázku,
zavolat o pomoc někomu ze svých známých. Nyní mohou v reality show, v níž
se proměnila naše politika, volat našemu nejznámějšímu miliardáři ti činovníci
z jeho hnutí ANO, kteří by se případně stali primátory nebo starosty a nevěděli
občas, podobně jako dosavadní primátorka Prahy, takříkajíc „která bije.“
Než se budeme věnovat poslednímu Babišovu zlepšováku
v české politice a jeho dopadům, připomeňme si některé další jeho inovace,
které k němu vedly. Už jeho první heslo –„Nejsme jako politici,
makáme!“–mělo vskutku revoluční potenciál změnit tradiční politiku, kterou
(jak by si mohl někdo naivně myslet už z názvu tohoto oboru lidské činnosti),
mají dělat politici, v obor, v němž žádní politici nebudou.
Což souviselo s další revoluční ambicí
vizionářského miliardáře—totiž, že stát by měl fungovat jako firma. A ve firmě,
jak známo, není pro nějaké velké diskuze místo, protože má pevnou hierarchii
zaměstnanců a manažérů, nad nimiž stojí vlastník nebo prostě Šéf. A ten má
telefon.
Volat přímo Šéfovi, který vše řídí, a má tedy
spoustu starostí, nemůže jen tak každý. Naopak ti, o nichž se ví, že přímé
číslo na Šéfa mají, a on jim to dokonce „zvedne“, jsou ve velkých firmách
speciální kastou. V dobře fungující firmě takováto míra důvěry ze strany Šéfa
(jakož i vědomí toho, že když si nějaký manažér střední či vyšší úrovně neví
rady, Šéf to „prostě zařídí“) vytváří ovzduší zdravé družnosti a důvěry.
Není tedy divu, že Babiš nyní zavádí tuto
inovaci i do české politiky poté, co už
ji přeměnil v obor, v němž činorodí nepolitici od rána do večera tvrdě
makají a zařizují věci, zatímco dvě dříve prominentní politické strany hrají
roli jakýchsi přidavačů zkušenému (i když, pravda, momentálně trestně
stíhanému) zedníkovi na stavbě díla, které si vysnil, když náhodou spal.
Bohužel se ještě nepodařilo zefektivnit výběr
manažérů ve firmě-státu tak, jak to fungovalo ve firmě-státu před rokem 1989,
v níž se Babiš vyučil. Konají se tedy ještě pořád volby, nikoliv jen
jejich napodobenina, a tudíž i kampaň. Můžeme si tak leckde všimnout billboardů,
na nichž usměvavý šéf firmy, oděn v zářivě bílé košili, stojí vedle
nějakého, stejně oděného zaměstnance svojí firmy, jehož ambicí je řídit ve
firmě kupříkladu odbor Praha nebo odbor Jihlava.
A jelikož o těchto případných starostech či
primátorech (jak se jim v poněkud přežilém politickém žargonu ještě pořád
říká) nikdo nic pořádného neví, billboard nás uklidňuje, že mají na Šéfa číslo.
A naznačuje, že jim to zvedne, rád poradí, popřípadě problém vyřeší! Kdo by jim
nedal hlas?
Leckdo se může ptát, jak to chce Šéf, který
řídí firmu o velikosti celé země, stihnout. Zvlášť když nyní ještě chce řídit i
evropskou migrační politiku, evropský rozpočet–prostě celou Evropskou unii.
Takové otázky, s potenciálem znejistit lidi, ovšem nejsou na místě.
Ve skutečnosti to bude probíhat zcela
jednoduše. Kupříkladu zavolá znejistělý manažér firemního odboru Jihlava
s otázkou, jak dál postupovat v tom či onom důležitém projektu, který
sabotují staré politické struktury. Šéf si během hodiny prostuduje územní plán,
smlouvy, rozpočet Jihlavy, rozložení sil v zastupitelstvu, popřípadě
složky na nejaktivnější představitele starých struktur, a pak zavolá zpět. Problém
vyřešen. Jak prosté! Těžko říct, co na tom může kdo vidět podivného.
Novinky, 9.9.2018