Když premiér
Andrej Babiš oznámil, že Karel Havlíček bude nejen ministrem průmyslu a
obchodu, ale nově i ministrem dopravy, tvrdil, že Havlíček bude vést
ministerstvo dopravy, dokud on bude premiérem. Což by v případě, že
nedojde k předčasnému pádu vlády, bylo přinejmenším do příštích sněmovních
voleb.
Prezident
Zeman na rozdíl od několikaměsíčního zdržování výměny ministra kultury vloni
v létě bleskurychle Havlíčka vedením ministerstva dopravy pověřil, ale asi
mu celá věc vrtá hlavou, protože nyní se prý chce Babiše na délku Havlíčkova
mandátu zeptat. Asi i jemu dochází, že vést dvě velká ministerstva možná není
v silách jednoho muže, i když je to známý workoholik. Zvlášť když má také
na starost vládní agendu vědy a výzkumu, a je místopředsedou vlády.
Česká média
dokonce před několika dny zaznamenala, že při hájení svých různých agend se superministr
pohyboval mezi Senátem a Sněmovnou tak rychle, že bylo těžké s ním držet
krok. A přitom prý stejně nestíhal, takže některé návrhy zákonů, které měl
hájit ve Sněmovně, propadly.
Prezidentovi
svoje vážné obavy o superministrovo možné přetížení tlumočil i šéf českých
komunistů Vojtěch Filip. Komunisté
dokonce hrozí, že vyvolají s ANO o celé věci dohodovací řízení, což ovšem s Babišem
ani nehne. Dobře ví, že KSČM musí občas zařinčet svými zrezavělými zbraněmi,
aby jí neutekli i ti voliči, kteří ji ještě drží nad pěti procenty.
Zeman je ovšem
jiný kalibr, a Babiš ho obvykle poslouchá jako dobře vycvičená čivava. Takže
když se pan prezident přísně zeptá, jak to vlastně Babiš myslí, když tvrdí, že
Havlíček bude superministr až do voleb, můžeme se dočkat jiné odpovědi než té,
kterou poskytl Babiš při sněmovních interpelacích už po návštěvě Filipa u
prezidenta předsedovi ODS Petru Fialovi: „Já si myslím, že určitě nebudu obsazovat ministerstvo dopravy jiným
ministrem. Je to definitivní rozhodnutí, moje, je to moje kompetence. A já s
tím Havlíčkovi budu pomáhat.”
Pokud bude ale
tváří v tvář pokárán prezidentem, není vyloučeno, že premiér ze své
vzdorné pózy sleví a sdělí nám, že superministr bude superministrem, jen dokud nedokončí
organizační restrukturalizaci na dopravě. Pak už ji bude možné opět předat
nějakému méně výkonnému člověku, možná dokonce přímo členovi hnutí ANO, jemuž
zreorganizované struktury snad znemožní, aby při plnění hesla „prostě to
zařídíme“ nečpěly ministerské zakázky na to či ono korupcí.
Je vlastně
dobře, že máme premiéra, kterému nedělá problém, jak už si všimli někteří
komentátoři, pružně odvolávat, co odvolal a slibovat, co už slíbil. Jenom je
škoda, pan prezident, který pro změnu zvládne leccos pružně vysvětlit, neb je
autorem slavného výroku, že jenom blbec nemění svoje názory, nám vzhledem
k ukončení spolupráce s TV Barrandov ke kauze superministra nic
moudrého asi neřekne. Mohl by se přitom třeba zamyslet nad tím, zda chaotické a
nesystémové jednání není znakem slabosti spíše než úspěšného vládnutí.
Na druhou
stranu ale také víme, že pan prezident nechal Andreje Babiše vládnout
v demisi více než šest měsíců. Takže by nemělo být pro nikoho překvapením,
pokud se oba politici naopak přátelsky shodnou, že i současné nesystémové
řešení je vlastně zcela systémové, a dobře slouží naší zemi, v níž tak
jistě už brzy budeme cestovat po skvělých dálnicích, silnicích i superrychlých
železničních tratích. Zvlášť když Havlíčkovi vypomůže pan premiér a panu
premiérovi vypomůže pan prezident.
Novinky, 1.2.2020