Vychytávky by Ústava potřebovala

<!–
/* Font Definitions */
@font-face
{font-family:“MS 明朝“;
panose-1:0 0 0 0 0 0 0 0 0 0;
mso-font-charset:128;
mso-generic-font-family:roman;
mso-font-format:other;
mso-font-pitch:fixed;
mso-font-signature:1 134676480 16 0 131072 0;}
@font-face
{font-family:“MS 明朝“;
panose-1:0 0 0 0 0 0 0 0 0 0;
mso-font-charset:128;
mso-generic-font-family:roman;
mso-font-format:other;
mso-font-pitch:fixed;
mso-font-signature:1 134676480 16 0 131072 0;}
/* Style Definitions */
p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
{mso-style-unhide:no;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:““;
margin:0cm;
margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:14.0pt;
font-family:“Times New Roman“;
mso-fareast-font-family:“MS 明朝“;
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-bidi-font-family:“Times New Roman“;
mso-ansi-language:CS;}
.MsoChpDefault
{mso-style-type:export-only;
mso-default-props:yes;
font-size:14.0pt;
mso-ansi-font-size:14.0pt;
mso-bidi-font-size:14.0pt;
mso-fareast-font-family:“MS 明朝“;
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;}
@page WordSection1
{size:612.0pt 792.0pt;
margin:72.0pt 90.0pt 72.0pt 90.0pt;
mso-header-margin:36.0pt;
mso-footer-margin:36.0pt;
mso-paper-source:0;}
div.WordSection1
{page:WordSection1;}
–>

Předseda Senátu Milan Štěch prohlásil, že
složení Senátu neumožní zásadní ústavní změny. To je vcelku dobrá zpráva, pokud
by měla přijít z Poslanecké sněmovny nějaká radikálnější verze zákona o
referendu, popřípadě jiné projevy ústavního inženýrství z dílny
populistických stran.

Ústava by si ale zasloužila některé menší
úpravy. Současná situace totiž ukazuje, že je dosti „děravá“ ve vztahu
k řešení problémů, které by mohly vyústit do vážné ústavně-politické
krize.

Několik ústavních expertů už kupříkladu
upozornilo, že současná ústavní konstrukce, jež umožňuje dlouhé fungování vlády
v demisi, která nezískala po volbách důvěru Sněmovny, je ve srovnání
s řadou evropských zemí nestandardní. Problém by bylo možné vyřešit tak,
že po volbách vládne až do ustavení vlády s důvěrou od nové Sněmovny
vláda, která získala důvěru té předešlé.

Ušetřili bychom si tak nejen nekonečné spory
ohledně toho, co vláda, která nezískala po volbách důvěru, smí či nesmí dělat,
ale v naší současné situaci by se Andrej Babiš snažil o poznání více sestavit
většinovou vládu. Než by se mu to podařilo, vládl by totiž Bohuslav Sobotka.

Méně radikálním řešením by bylo jasné ústavní
vymezení toho, co vláda v demisi může a nemůže dělat. Kupříkladu, že nesmí
provádět významnější personální změny či utrácet na rámec schváleného rozpočtu.

Ještě pikantnější na současné úpravě je, že kdyby
z jakýchkoliv důvodů předčasně skončil mandát prezidenta, přechází většina jeho
pravomocí na premiéra, což ovšem v našem případě znamená na premiéra
v demisi! Ten by se tak stal jakýmsi premiérem-prezidentem, působícím
zcela mimo kontrolu PS. Mohl by teoreticky zastavit i vlastní trestní řízení.

S  předčasným koncem prezidentského
mandátu je i další problém. Předseda Senátu musí v takovém případě vyhlásit
nové prezidentské volby do deseti dnů, které se 
pak musejí konat do osmdesáti dnů, což

ovšem při existenci přímé volby
v podstatě diskvalifikuje občanské kandidáty. Ti musejí nasbírat více než
50 tisíc platných podpisů, což do okamžiku uzavření registrace nemají de facto
šanci to dokázat.

Když už tedy schází vůle k větší revizi
Ústavy, nebylo by možná od věci, kdyby se zákonodárci pokusili alespoň o
„vychytávky“, které by zmenšily možnost politicko-ústavní krize.

Právo, 26.4.2018

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..