Klaus měl ohledně restitutcí pravdu

Václav Klaus nebyl na začátku
90. let příznivcem restitucí. V rozhovoru pro časopis Report on Eastern Europe Radia Svobodná Evropa v říjnu 1990
pěkně vystihl podstatu problému, když přirovnal komunismus k „přírodní
katastrofě“, která postihla všechny, což podle něj problematizovalo vracení
majetku na základě restitucí.

 Stejně jako někteří další
politici se Klaus také obával, že restituční zákony otevřou dveře
k majetkovým nárokům ze strany těch, kdo byli vyvlastněni už před rokem
1948, a měl obavy z toho, že restituce, zejména složité právní spory
s nimi nezbytně spojené, zdrží proces privatizace.

V současné debatě okolo
plánovaných církevních restitucí se tehdejší Klausovy obavy potvrzují. Pokud
jde o přirovnání komunismu k „přírodní katastrofě“, lze samozřejmě namítnout,
že ne každý se na této katastrofě aktivně podílel, mnoho lidí bylo naopak
jejími oběťmi. Jisté ovšem je, že po více než 40 letech komunismu bylo velmi
těžké dát „morální“ odpověď na otázku komu a v jakém rozsahu vracet
majetek.

 Bohužel česká politická
reprezentace na začátku 90. let nakonec pojala restituce především jako morální
nárok, ale ze strachu z majetkových nároků sudetských Němců ho doplnila
zcela utilitárním politickým rozhodnutím, že vracet se budou jen majetky
zabavené po 25. únoru 1948. V Polsku nebo Maďarsku si politici morální
paniku odpustili, o případných restitucích se mluvilo především jen jako o
politickém rozhodnutí s konkrétními právními i ekonomickými dopady, takže
se v těchto zemích nakonec žádné restituce v podstatě nekonaly.

 Bylo totiž zřejmé, že
spuštění restitucí je jako otevření povodňových vrat, které jen těžko půjde
zavřít nějakou „restituční tečkou“, protože uspokojení nároků jedněch bude
generovat nároky dalších. Církevní restituce jsou toho hezkým příkladem.
Nejenže jsou samy produktem údajného „příslibu“, který učinila Čalfova vláda
v rámci ostatních restitucí, ale způsob, jakým jsou konstruovány, docela
jistě vyvolá nároky těch, kdo například neobdrželi finanční kompenzace
srovnatelné s těmi, které si nyní nárokují církve.

 V tom všem se nakonec
ztratí i údajná „,moralita“ restitucí, protože finanční kompenzace církvím
budou, zcela absurdně, platit ze svých daní i lidé, kteří byli komunistickým
režimem postiženi, ale žádného vyrovnání se nedočkali. Mladší lidé budou pro
změnu platit v době ekonomické krize za něco, co napáchal režim, který na
vlastní kůži ani nezažili.

 Jisté také je, že se spustí
lavina nároků na majetek zabavený před rokem 1948, protože v církevních
restitucích je těžké oddělit striktně to, co bylo církvím zabaveno komunisty, a
co Benešovým a Masarykovým Československem. 

 Restituce jsou u nás minovým
polem už proto, že historii českých zemí lze v jistém ohledu nahlížet i
jako periodické přesunování majetku „silou“ od jedněch k druhým. Husité
„vyvlastňovali“ katolíky, katolická šlechta po Bílé hoře protestanty, první
republika šlechtu, nacisti některé Čechy, Češi sudetské Němce, komunisti
všechny. Samostatnou kapitolou je pak změna majetkových poměrů po roce 1989,
s podkapitolou dělení majetku Československa.

 Nalézt v takových
dějinách „spravedlnost“  z hlediska
vyššího morálního principu je velmi ošidné. Pokud nový režim opravdu cítil
„morální“ povinnost největší křivdy minulosti odčinit, mohl lidi i instituce
nejvíce poškozené komunismem odškodnit jinak než v podobě restitucí. Jisté
je, že pojmout  část privatizace jako
„vyrovnání s minulostí“ byla chyba. Stát si tím navíc zavřel dveře k jakémukoliv
vyrovnání s lidmi poškozenými v letech 1945 až 1948, včetně
sudetských Němců, jehož se politici od přijetí restitučních zákonů bojí jako
čert kříže.

 Potvrdily se bohužel i Klausovy pochybnosti o ekonomickém přínosu
restitucí, zejména jeho obavy ze zdržení privatizace, čehož je zablokování
církevních majetků na více než 20 let hezkým dokladem. Naneštěstí se  na rozdíl od některých dalších rozhodnutí,
v otázce restitucí nakonec podvolil většině.

Právo, 25.8.2012 

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..